Ok, założyliście już konto na instagramie, dodaliście kilka osób do obserwowanych i zaczynacie przeglądać zamieszczone przez nich zdjęcia. Pod niemal wszystkimi fotkami znajdziecie kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt wyrazów, zwykle angielskich, poprzedzonych znakiem „#”. To tak zwane hashtagi. Czym są i do czego służą, o tym w drugim odcinku naszego poradnika dla osób rozpoczynających przygodę z instagramem.
Poczytajcie też: Instagram dla początkujących – cz. 1
Jeśli kiedykolwiek korzystaliście z twittera to idea hashtagów nie jest Wam obca. Dodajmy, że na facebooku się one nie przyjęły i na tej platformie nie ma z nich najmniejszego pożytku. Za to na instagramie mają się świetnie i myślę, że nie minie dużo czasu a zorientujecie się, że hashtagi stały się istotnym elementem Waszej instagramowej działalności.
W największym skrócie i upraszczając, hashtagi to słowa poprzedzone symbolem #. Opisują one Wasze zdjęcie i ułatwiają innym odnalezienie interesujących fotografii. Pamiętajcie jednak, że hashtagów należy używać z głową 🙂 Czego nie robimy? NIE zamieszczamy zdań opisujących nasze zdjęcie i NIE poprzedzamy w takim opisie każdego słowa znakiem #
Ustalmy jedno, żebyśmy się dobrze zrozumieli – zamieszczenie w poście na instagramie opisu tego co znajduje się na zdjęciu jest jak najbardziej ok, zwłaszcza jeśli wiąże się z tym jakaś historia. Dodajemy zatem zdjęcie, pod zdjęciem opis i hashtagi. Hashtagi nie powinny być elementem opisu, co czasami widać u początkujących użytkownikach insta – przykładowo, dodając na insta selfie z naszym czworonożnym ulubieńcem bez sensu jest pisanie „#ja #i #mój #kochany #pies”. Nieco lepszym pomysłem byłoby podpisanie zdjęcia hashtagami #dog #dogsofinstagram #puppiesofinstagram #puppiesoftheday #cutedog #dog_features #instadogs #dogsandpals
W takim razie co pisać i jak pisać, by hashtagi działały?
- Hashtagi muszą być ściśle związane z tym, co pokazujecie na zdjęciu. Algorytmy i użytkownicy instagrama nie lubią, jeśli co innego pojawia się na zdjęciu a co innego sugerują zamieszczone pod zdjęciem hashtagi.
- Jak dotrzeć do najlepszych dla naszego zdjęcia hashtagów? To nie jest łatwe zadanie:) Na początek wpiszcie w wyszukiwarkę słowo, które jako pierwsze skojarzy Wam się z Waszym zdjęciem i wpiszcie je po angielsku (albo po rosyjsku albo po chińsku. Słowem w jednym z popularnych języków. Język polski nie jest niestety ani popularny ani powszechnie używany). Instagram podpowiada w wyszukiwarce, jakie hashtagi mogą być powiązane z tym wyszukiwanym przez Was. Przyjrzyjcie im się bliżej, może traficie na ten perfekcyjnie opisujący Wasze zdjęcie. I pamiętajcie, jeśli jakiś hashtag Was zainteresował kliknijcie na niego i sprawdźcie, jakie zdjęcia są nim opisywane. Może przy okazji traficie na ciekawe konta?
- Oprócz hashtagów dosłownie opisujących to co na zdjęciu korzystajcie z nieco abstrakcyjnych na pierwszy rzut oka tagów wypromowanych przez profile specjalizujące się w zdjęciach o danej tematyce. Jeśli na przykład lubicie zaglądać do kamienic i uwieczniać kamieniczne schody, im bardziej kręcone tym lepiej, to oprócz oczywistego #stairs czy #staircase dodajcie #theworldneedsmorespiralstaircases Używajcie nie tylko hashtagów ściśle związanych ze schodami (np. #stairsandsteps, #staircases_fireescapes czy #stairwaystodecay) ale też z architekturą, secesją, detalami.
Znów – warto podejrzeć z jakich # korzystają inne osoby dodające na instagram zdjęcia o zbliżonej tematyce. - Nie dodawajcie ciągle tych samych hashtagów, bo jest niezerowa szansa że instagramowe algorytmy uznają Was za spamerów. Pisze to osoba nagmiennie korzystająca na wrocloverskim koncie z hashtagów #wroclovers i #wroclaw
Można poświęcić chwilę na przygotowanie zestawów hashtagów na poszczególne okazje: inne do zdjęć flat lay, inne do fotek z parku, a jeszcze inny zestaw na zdjęcia dokumentujące piątkowy wieczór w gronie przyjaciół. - Używajcie hashtagów związanych z miastem i państwem, w którym zrobiliście dane zdjęcie. W przypadku Wrocławia, wiadomo: #wroclaw #wroclovers #igerswroclaw, można też skorzystać z hashtagów profili promujących miasto czyli np. #kochamwroclaw czy #miejscawewroclawiu
Podpowiedź: poszukajcie na instagramie innych zdjęć z Waszego miasta i przed dodaniem zdjęcia sprawdźcie jakie hashtagi związane z tą miejscowością pojawiają się pod innymi zdjęciami. Hashtagi ogólnopolskie – najpopularniejszy to #igerspoland, jeśli robicie zdjęcia smartfonem to również #mobilnytydzien. Plus wiele hashtagów w stylu #super_polska, #pocztowkazpolski, #artystycznapodroz czy #polandwandersCo daje korzystanie z tych hashtagów? Po pierwsze jest szansa że na Wasze zdjęcie trafią ludzie szukający fotek z tego miejsca. Po drugie, często taki hashtag powiązany jest z instagramowym kontem albo prowadzonym przez dział promocji urzędu miejskiego danego miasta, albo przez lokalną instagramową społeczność. Popularną praktyką jest prezentowanie przez te konta wybranych zdjęć jako zdjęcia dnia lub zdjęć/zdjęcia tygodnia. Jeśli Wasze zdjęcie spotka takie wyróżnienie to prawdopodobnie sprowadzi Wam ono trochę nowych obserwujących, tym więcej ich będzie im większe konto Was poleci. (Ale miejcie świadomość, że zwłaszcza w przypadku miejskich krajobrazów, część nowych obserwujących zniknie równie szybko jak się pojawiła.)
- Ale uwaga, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynacie, nie porywajcie się na zbyt duże hashtagi, tzn na hashtagi bardzo popularne, z których ludzie masowo korzystają i które można znaleźć pod setkami tysięcy jak nie milionów zdjęć. Jeśli macie małe konto i kilkanaście-kilkadziesiąt polubień pod zdjęciem to dodawanie wyłącznie dużych hashtagów sprawi, że po kilku minutach w zasadzie nie ma szans by ktokolwiek odnalazł Wasze zdjęcie na podstawie wybranego przez Was #hashtagu. Tak więc dostosujcie wielkość hashtagów do wielkości swojego konta. Przystępnie pisze o tym Ovvlsome (klikamy i czytamy: https://influmarketing.pl/jak-dobierac-hashtagi-na-instagramie-okreslanie-rozmiaru-hashtagow-metody-narzedzia/).
- Nie dodajemy dziesiątek hashtagów pod zdjęciem. Tu zdania są podzielone, czy lepiej działa dodanie kilku czy kilkunastu hashtagów. Dodanie zbyt wielu hashtagów (bodaj więcej niż 30) jest blokowane przez instagram.
- Są hashtagi blokowane odgórnie przez aplikację. Zapewne domyślacie się słusznie: te związane z seksem, rasizmem, samobójstwem, nawoływaniem do przemocy itp.
Są hashtagi, które sprawiają że nie mam ochoty zaglądać na dany profil (np. #like4like czy klasyczne #follow4follow).
Są hashtagi, które jak magnes przyciągają boty (wpiszcie #polishboy lub #polishgirl albo #jestembojestes, naszykujcie sobie miskę popcornu i obserwujcie komentarze pod swoim zdjęciem)
W telegraficznym skrócie to wszystko na ten raz, do tematu hashtagów jeszcze wrócimy, bo to jedna z kluczowych funkcjonalności instagrama. Tradycyjnie, jeśli macie jakieś pytania lub uwagi to dajcie nam znać w komentarzu.
Cześć! Dzięki za wzmiankę i podlinkowanie mojego artykułu na influmarketing.pl! 🔥 👏🏻
Pozdrawiamy! 🙂